Filtr cząstek stałych to właśnie to urządzenie, które aktualnie budzi u nas wiele obaw. Większość osób kojarzy je z samochodami z silnikiem Diesla, jednak aktualnie możemy także zakupić auto z benzynowym silnikiem, w którym znajdziemy filtr DPF. Co warto wiedzieć na jego temat?

Czy filtr cząstek stałych to konieczność?

Samochody z silnikiem Diesla są naprawdę popularne, dlatego w dużych miastach jest naprawdę gęsto od spalin. Co gorsza, najczęściej są to te, w których znajdują się cząstki stałe oddziałujące na nasz układ oddechowy, jak i krwionośny. Spaliny te to mieszanina sadzy oraz rozpuszczonej frakcji organicznej i niespalonych węglowodorów. Do ogromnej emisji spalin dochodzi w czasie rozruchu silnik, a także jego pracy w dość niskiej temperaturze. Sytuacji tej zapobiega właśnie filtr DPF. Do czego służy?

W jakim celu stosuje się filtr DPF?

Filtr cząstek stałych ma aż dwie podstawowe funkcje. Jedną z nich jest oczywiście zatrzymywanie cząstek stałych, jakie wydobywają się prosto z silnika. Następnym zadaniem jest ich wypalanie wewnątrz samego filtra. Dzięki takiemu działaniu żywotność filtra jest znacznie większa.

Jak zbudowany jest filtr cząstek stałych?

Wbrew pozorom to naprawdę proste urządzenie, które jest jednym z elementów układu wydechowego. Filtr znajduje się w specjalnej puszce, która najczęściej wykonana jest ze stali nierdzewnej. W środku znajduje się tylko i wyłącznie ceramiczny korpus filtra. Z kolei w korpusie bardzo gęsto zawarte są równoległy kanały, które tworzą swoistego rodzaju siatkę. Dzięki temu, że z jednej strony są one zamknięte, spaliny muszą przebijać się przez ścianki wlotowych kanałów, aby dostać się do tych wylotowych.

Koszt eksploatacji filtra DPF

Eksploatacja filtra DPF w przypadku całkowitego uszkodzenia i konieczności wymiany, wiąże się z dość sporym wydatkiem. Koszt to około 3 000 zł. Jednakże w przypadku azjatyckich modeli samochodów mowa tu o kwocie od 5 000 zł. Przy samochodach ciężarowych musimy liczyć się z kosztem nawet około 10 000 zł. Oczywiście na rynku znajdziemy także nieoryginalne zamienniki – do popularnych marek samochodów możemy znaleźć filtr do 2 000 zł więc nadal nie tanio.

Czyszczenie DPF jako alternatywa dla wymiany

Oczywiście istnieje możliwość regeneracji filtra kiedy nie jest on pokruszony lub stopiony, a także w sytuacji gdy nie występują inne uszkodzenia, których nie da się już naprawić. Wówczas koszt naprawy powinien zamknąć się w kwocie od 300-500. Najczęściej cena zależna jest od wielkości filtra. Tego typu regenerację oferujemy w naszym warsztacie. W procesie czyszczenia dpf przywracamy filtrom DPF fabryczną sprawność.