Sadza, jaka emitowana jest przez samochody wyposażone w silnik wysokoprężny to naprawdę niemały problem dla środowiska. W związku z tym już od dłuższego czasu producenci aut stosują specjalne filtry cząstek stałych, których zadaniem jest zatrzymanie szkodliwych dla naszego zdrowia substancji. Niestety dla sporej części kierowców jest to poważne utrapienie, gdyż koszty eksploatacyjne pojazdu z takim filtrem nie należą do najmniejszych. Zakup nowego elementu to spory wydatek, który może mocno nadwyrężyć nasz budżet. Mało kto jednak wie, że regeneracja filtra FAP pozwala nam na jego zupełne oczyszczenie. Dlaczego warto zdecydować się na taki ruch? Różnice pomiędzy filtrem czyszczonym i brudnym pokazujemy poniżej.
Czym jest filtr FAP?
Spora część koncernów zdecydowała się na tak zwany suchy filtr cząstek stałych, czyli DPF. Zapewniały one, że kierowcy nie będą zmuszeni do jego wymieniania. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, dlatego po upływie około 180 000 kilometrów będziemy zmuszenie do jego wymiany. Sytuacja wygląda zupełnie inaczej w przypadku mokrego filtra cząstek stałych, czyli opisywanego FAP. W jego wypadku aktywne wypalanie sadzy nie jest przeprowadzane tylko i wyłącznie za pomocą programowego zwiększania obrotów silnika oraz włączania konkretnych elementów wyposażenia. W celu wspomożenia całego procesu stosuje się specjalny płyn kataliczny. Jak to wygląda w praktyce?
Jak działa filtr FAP?
W momencie, gdy czujnik wykryje zbyt duże ciśnienie spalin przed samym filtrem, zostanie uruchomiona specjalna procedura aktywnego wypalania. To sterownik silnika jest odpowiedzialny za zwiększanie dawki oleju napędowego, dzięki czemu dochodzi do wzrostu obrotów, a co za tym idzie, zwiększenia temperatury w układzie wydechowym. I właśnie w tym momencie swoją rolę odgrywa płyn kataliczny, którego zadaniem jest obniżenie temperatury zapłonu sadzy. Czym to skutkuje? Dzięki takiemu rozwiązaniu proces wypalania odbywa się w niższej o około 100 stopni Celsjusza temperaturze. Mimo to jednak co około 180 tysięcy kilometrów należy wymienić lub zregenerować nasz filtr. Dlaczego warto zdecydować się na to drugie rozwiązanie?
Co może zepsuć się w filtrze FAP?
Pomijając klasyczne eksploatacyjne zużycie, filtr FAP jest podatny na wiele innych usterek. Jakich?
- problemy z czujnikami ciśnienia spalin,
- awaria pompy odpowiedzialnej za podawanie płynu katalitycznego,
- rozszczelnienie przewodów ciśnieniowych, czy też zbiornika płynu katalicznego;
- awaria czujnika odpowiedzialnego za wykrywanie poziomu paliwa.
Co warto wiedzieć na temat czyszczenia filtra FAP?
Zakup nowego filtra to naprawdę duży wydatek, dlatego znacznie lepiej postawić na regenerację filtra FAP. Nie możemy jednak zapomnieć, że regeneracja powinna być przeprowadzana tylko i wyłącznie w specjalistycznym zakładzie - takim jak nasz, który do swojej dyspozycji ma odpowiedni sprzęt. W przeciwnym razie proces czyszczenia może nie być przeprowadzony w odpowiedni sposób.
Jeśli więc masz problem z filtrem FAP - zgłoś się do nas. Na terenie Krakowa i okolic w ramach wykonywanej usługi odbierzemy niesprawny filtr i oddamy przeczyszczony. Będzie działał jak nowy. Skontaktuj się z nami teraz.